Hei olen Ilona Mäntyniemi lahdesta. Liikunnanohjaaja ja ravintovalmentaja. Pääosaamisalueet liikunta,psyykkinen hyvinvointi ja ravitsemus. Intohimona ravitsemuksen psykologia, jonka opiskelusta en saa tarpeekseni! :D Tervetuloa!

maanantai 14. toukokuuta 2018

Kannattaako pika(tappo)dieetit?


Lyhyt ja ytimekäs vastaus EI kannata.

Mietipäs nyt uudestaan. Oletetaan, että olet luonnollisen (eli ei täysin viturallaan olevan) nälänhallinnan omaava yksilö. Kannattaa pitää mielessä, että suuret kalorivajeet lähtevät helposti sekoittamaan yksilön omaa nälänhallintasysteemiä eli mm. leptiini-ja greliini-hormonit menee vinksalleen aika helposti. Rautalangasta vääntäen ja lyhyesti kerrottuna tämä tarkoittaa sitä, että sulla on nälkä, vaikka keho ei tarvitsisikaan ruokaa. Näiden kahden hormonien epätasapaino on osalla ihmisistä syy jatkuvaan painonnousuun (näin kärjistäen). Toki taustalla vaikuttavat lukemattomat asiat, mutta pari näistä mainittakoon. 😊

Vituillaan olevasta nälänhallinnasta, voin käyttää itseäni esimerkkinä. Minun nälänhallinta oli huonossa jamassa enemmän ja vähemmän viime syksyyn asti. Siis oikeasti, mä en edes liioittele. Voin kertoa syöneeni yhteen aikaan ennen kisadieettiä päivässä 3500 kcl ja mulla oli jatkuvasti nälkä. :O Tähän päälle vielä yksi päivä viikossa överipossuttelut! Siis miettikää mun päiväkaloreita! O____o Tuudittauduin valheeseen lihaksen kasvamisesta, :D Joka kyllä osoittautui aikalailla vääräksi tuossa vuosi sitten. :D  Ei ollut lihasta kaikki paino minkä keräsin itseeni offilla. 😊
 
 

Elikäs et siis halua sekoittaa nälkää sääteleviä hormoneja. Toinen hyvä näkökulma on puhtaasti psyyke. Aika raskasta elää elämäänsä överi isoilla kalorivajeilla, kärsiä heikotuksesta ja nälästä ja syödä tylsää ruokaa. Mieli jaksaa tätä ”pakkopullaa” jonkin aikaa, mutta valitettavasti tutkimukset osoittavat sen, että jossain vaiheessa napsahtaa. Jatkuvat kieltäymykset vaan käyvät psyykkeelle liian raskaaksi. Puhumattakaan siitä, että sun keho alkaa huutaa ruokaa..  Keho on fiksu kapistus. Se alkaa pistämään vastaan hyvin helposti  ja mitä radikaalimpia otteita SINÄ käytät, keho iskee takaisin.. Ja valitettavasti tätä taistelua et SINÄ voita.

Samaan (itseasiassa parempaan) lopputulokseen pääset kun varaat projektiin hieman enemmän aikaa. Anteeksi nyt vaan tämä klisee, mutta et sinä saa pois sitä heti minkä olet kerännyt itseesi pitemmällä ajalla. Mieti voit käytännössä syödä ihan mitä haluat. Eikö olekin uskomatonta. 😊

Helpompi keino on pyrkiä syömään perus terveellisesti. Oikeasti jo sokerin ja alkon poisjättäminen tekee ihmeitä. Syöminen on nykyään kuin uskonto ja siitä on tehty ihan älyttömän vaikeaa. Oikeasti kyllä sitä kunnossa pysyy kivemmallakin tavalla. 😉
Lämpimiä kesäpäiviä toivottelee Iltsu
 

 
 


 


 

 


2 kommenttia:

  1. Ihanaa että olet jatkanut blogin pitämistä! <3 joskus tuossa alkuvuodesta löysin blogisi ja luin kaikki tekstisi läpi parissa päivässä. Tykkään kirjoittamistyylistäsi ja siitä ettet suhtaudu liian tiukkapipoisesti treenaamiseen ja syömiseen. Jatka siis samalla tyylillä, kiitos!😊
    -Satu

    VastaaPoista
  2. Kiitos Satu itsellesi! :D

    Treenaamisesta ja syömisestä pitää tehdä itselle mielekästä, sovittaa oman elämän raameihin. Elämä on liian kallisarvoista siihen, että se rakentuu jomman kumman (tai molempien) ympärille liian täysvaltaisesti.

    Mahtavaa, että olet saanut tästä itsellesi jotain! :)

    -Ilona-

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3