Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

sunnuntai 19. maaliskuuta 2017

Dieettiviikko 22: Tärkeä kevennys ja perustelut siihen



Heips! Viime viikko olikin mulla kevennys. Kun viikot vähenee ja kisat lähenee on kevennyksen pitäminen yllättävän vaikeaa.. :O Vaikka tiedän itse paremmin, niin jonnekin tuonne pään laitamille on edelleen iskostunut ajatus "mitä enemmän sitä parempi". Kroppa alkoi  kuitenkin oireilemaan rasituksen takia. Yöunet huononivat merkittävästi, hikoilu loppui kuin seinään ja jatkuva nälkä alkoi vaivaamaan. Treenit kulkivat kuitenkin todella hyvin ja tämä on monelle juuri se kompastuskivi. Luullaan, että kun treenit menee paremmin ja paremmin, niin ei kevennyksiä tarvita, mutta se on väärä luulo ja itsekin olen tipahtanut tähän kuoppaan kerran jos toisenkin. 

Miksi kevennys?
Kovaa treenatessa hermosto ylikuormittuu pikkuhijaa. Varsinkin supersarjat, hiitit ja pakkotoistot kuormittavat hermostoa. Keventäminen on ainoa tapa saada hermosto lepäämään. Itseään kannattaa kuunnella hyvinkin herkästi. Selkeitä hermoston ylikuormittumisen merkkejä on:
- Treenitehojen lasku
-Hikoilun loppuminen
-Dieetillä jatkuva nälkä, offilla nälkä saattaa hävitä
-Yöunien huonontuminen ja varsinkin aamuöinen heräily
- Lihaskivut ja palautumisen huonontuminen
- Apaattinen olotila

Itselläni ensimmäinen juttu on juurikin nuo yöunet ja niiden huonontuminen. Treeneissä käy aina niin, että tehot vaan nousee ja nousee, mutta jos en himmaa, tulee romahdus. kehityksen kannalta kevennys on todella tärkeä. Jatkuvaa kehitystä ei vaan voi saada aikaiseksi paukuttamalla salilla täysiä viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Miten kevennys kannattaa toteuttaa
Kevennyshän ei siis tarkoita sitä, että maataan sohvalla vaan salilla käydään tekemässä kevyemmin. Tähänkin on useita vaihtoehtoja. Osa käy läpi koko treeniohjelmansa tehden 50-60% sarjapainoista, osa jakaa treenit vähemmille päiville. Toistomäärät nostetaan sinne 15 ja tehdään treeni ihan vain kevyesti pumppaillen. Itse kävin salilla fiilistelemässä neljänä päivänä. Kevennysviikolla esim.hiitit jätetään luonnollisesti pois, koska varsinkin ne kuormittavat hermostoa. Aerobista voi tehdä, mutta sekin kevyesti. Dieetillä kevennyksiä tulee useammin, itsellä tais nyt olla viides treeniviikko, offilla ei tarvitse niin useasti. Tämäkin on yksilöllistä kannattaa kuunnella itseään ja löytää se sopiva rytmi. Paperin mukaan ei kannata tässäkään tilanteessa mennä, vaan kuunnella omaa kroppaansa.

Mites mun viikko meni :)
Hyvin ja huonosti . Tiesin tämän päivän tankkauksesta, jonka muuten suunnittelin ihan itse. :D Jotenka nälkä kasvoi mitä lähemmäs viikonloppu tuli. Viikko oli ajoittain todella vaikea, koska mentiin lepopäivän ruokiksen mukaan. Loppuviikosta mieliala laski selvästi ja välillä oli tosi paha mieli. Treenit ym.hoidin kunnialla ja tänään saankin ruokaa. :P PALJON! Siitä tuleekin erillinen postaus kuvien kera. :P

Mun kroppa on ihan typötyhjä ja paineeton. Se onkin kovin paikka kevennysviikolla, ku loppua kohden alkaa näyttää siltä ettei ole koskaan salilla käynytkään. :O Olo tuntuu jotenkin "löysältä", mutta pää vaan temppuilee, tiedän! ;)
Tulevaisuus
Huomenna tapaan valkun ja saattaapi olla, että ketoosi kutsuu. :O Se on kyllä tiukkaa settiä.. :O Mulla alkaa yläkroppa olemaan ns.viittävalmis, mutta jalatjalatjalat.. Ketoosi on loistava tehokeino loppudieetille kun halutaan rasvanpolttoon uusi kikka, mutta halutaa säästää lihasmassaa. Katsotaan mitä tapahtuu pidän teidän ajantasalla. Täällä ollaan jo yksi ateria syöty, kuusi jäljellä! :P

Palataan <3

Ilona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3