Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

sunnuntai 12. maaliskuuta 2017

Dieettiviikko 21: Hyviä treenejä, mielen väsymistä ja Tampereen reissu


Halloota! :) Viikko oli kaikinpuolin varsin eriskummallinen. Siihen mahtui niin hyviä kuin huonojakin hetkiä. Nyt alan oikeasti vasta ymmärtämään kuinka pään kanssa joutuu tekemään tosissaan töitä, jotta homma pysyy järkevällä tasolla. Olen lukenut paljon blogeista sitä kuinka yksin sitä onkaan tässä hommassa ja niinhän se on nyt kun käytännön kokemus sen on osoittanut. Toki valmentajan tapaamiset ja vertaistuki muiden kisaajien kanssa auttaa, mutta pääsääntöisesti SINÄ olet yksin itsesi ja ajatustesi kanssa. Koko ajan ei voi roikkua jossakin tukea tarviten, vaan sitä pitää selvitä itse omien ajatusten kanssa ja poissulkea "peikot"mielestä. Iltaisin kun on nälkä, ajatukset valtaavat pään ja olet väsynyt pitää pystyä sietämään se olotila ja suuntaamaan ajatukset tulevaan.. Mua on hirveesti auttanut rentoutusmusiikki ja hengitysharjoitukset mitä teetän omille asiakkailleni. Niillä olen saanut itseni rauhalliseksi ja seesteiseksi. <3

En tiennytkään kuinka vahva oikeasti olen sisältä, se yllätti. Ajoittain heittäydyn heikoksi, mutta mun mielestä heikkouden osoittaminen on oikeasti vahvuutta. ;) Mä oikeesti pystyn tähän ja teen tämän. Ja kun tämä projekti on saatu päätökseen, tiedän että mussa on tarvittaessa mielenlujuutta tehdä ihan mitä haluan elämässä jos ja kun jotain haluan saavuttaa. Monen mielestä kisadieetit on ihan höpönlöpöä ja puheet itsensä löytämisestä täyttä paskaa, mutta oikeasti EI OLE. Minäkin olin alkuun skeptinen asian suhteen. Miten muka joku +20 viikkoa kestävä dieetti voi olla avain itsetuntemuksen lisääntymiseen, mutta näinpä pääsi nyt vaan käymmän.. "OHHOH"! :D

Psyyke
Pitkä dieetti alkaa vaatia veronsa. Mieli on ajoittain ollut todella väsynyt. Välillä on päiviä jolloin askel painaa aivan pirusti, mutta eteenpäin on mentävä. Alentuneet hiilarit aiheuttavat ajoittain masennusoireita, varsinkin lepopäivinä. uTutkimusten mukaan hiilareillahan on selkeä yhteys mm.aivojen serotoniinin tuotantoon. Mua auttaa tässä asiassa oma koulutus ja se tieto mitä pitkä dieetti, miinuskalorit ja vähenevät hiilarit tekevät mielelle. Masennusoireet ovat ajoittaisia ja aika vähäisiä ja täysin "normaaleja" dieetin tässä vaiheessa huomioonottaen huonot yöunet ja päätyöni, joka vaatii oman veronsa. Ja ehkä sana masennusoireet on liioitteleva. Paremminkin olen välillä alakuloinen ja itkuinen, ilo on ajoittain hukassa.  Asiaa ei paljon auta se miten ihmiset ovat kommentoineet ulkonäköäni ja syömisiäni. Normaalisti mieleni ottaisi asian "aivan sama"-periaatteella vastaan, mutta väsyneenä ja nälkäisenä negatiivisten kommenttien poissulku on vaikeaa ja ne ottaa hyvin herkästi itseensä. En mä edes usko, että kaikki ihmiset tarkoittavat yhtään mitään kommenteillaan, mutta kun niitä tulee koko ajan, se vaan tuntuu pahalta.

Mielen väsymiseen onkin tulossa helpotusta viikon päästä eli TANKKAUS. 500g hiilaria ja palttiarallaa 3500 kalsua. Saan suunnitella päivä itse. :P JEEEEEEEEEE!!!! Toki jos tilanne menee huonoksi,niin tankataan aikaisemmin. Optimaalisinta kuitenkin on tankata sunnuntaina, koska ens viikko on lepoviikko, joka mennään matalilla hiilareilla, jottta nähdään mikä kunto oikeasti on. Tankkaus täyttäisi sitten tyhjän kropan hiilarivarastot, buustaisi aineenvaihduntaa ja toisi energiaa treeneihin. Valmentaja sanoi, että jos mä ens viikosta selviän, niin selviän ihan mistä vain. Haaste otettu vastaan! :P

Lepoviikkohan ei tarkoita edelleenkään makaamista vaan kevyitä treenejä ja aerobisia. Annetaan vaan mielelle ja kropalle lepoa, jotta ne jaksaa painaa täysillä viimeiset työviikot. :) Mä en pelkää ollenkaan kunnon jumahtamista yms.kevennetyllä viikolla. Kokemus on osoittanut, että keventäminen vie AINA mun kuntoa eteenpäin, joten rauhallisin mielin lähden kohti uutta dieettiviikkoa.

Treenit
Treenejä muutettiin tässä pari viikkoa sitten. Teen nyt toisen viikon ihan perus meiningillä eli suoria sarjoja ja toisella viikolla volyymipainotteisesti. Tällä tavalla pyritään suojaamaan lihasta ja hermosto saa enemmän huilia. Viime viikko olikin varsin kummallinen kun treenit kulki ihan pirun hyvin (perjantaita lukuunottamatta) ja treenipainoja joutui jopa himmaamaan. En uskalla lisäillä kamalasti painoja, koska kuivalla kropalla loukkaantumisriski on aina isompi.

Perjantai oli huono treenipäivä ja silloin olikin ensimmäinen kerta koko dieetillä kun jätin jotain kesken. Mulla oli salilla selkätreeni ja hiitti ja sitten olisi pitänyt mennä uimaan. No meninhän mä uimaan, mutta se oli ihan perseestä. En vaan jaksanut. Huono-olo ja kylmä koko ajan. En vissiin jaksanut uida tarpeeksi nopeaa. :P Jätin homman siis kesken puolen tunnin kohdalla ja menin saunaan lämmittelemään. Aina ei vaan pysty ja jaksa. Vastavuoroisesti vika treeni lauantaiaamuna ennen kevennystä oli aivan huikee. Johtuikohan siitä, että sain syödä treeniä edeltävät hiilarit kerrankin aamulla puuron muodossa. :D



 Tampere
 Eilen eli lauantaina pyörähdin Tampereella poseerausopissa Sirpan luona. Päivä itsekseen teki todella hyvää. Pääsin vähän shoppailemaan ja sain olla ihan miten haluan. <3  Alla kuvaa harjoituksista, jotka meni aikasta hyvin. I-kävelyn loppu meni uusiksi, koska näytin Hitleriltä! :DDD Muuten ihan jees fiilis päivästä. Kuvaan oli pakko laittaa housut, ku mun jalat on karseen näköiset. Sain jonkun allergisen reaktion, enkä tod.laita kuvaa tänne! :O Ilme on aika öööö vakava! :D

Muksaa viikkoa!

Halipus!<3 :) 

-Ilona-

Muuten mut löytää myös instasta ellet ole huomannut @ilonamäntyniemi ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3