Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

torstai 26. tammikuuta 2017

TOP 10 Kisadieetin huonot puolet


 Nonni, puoliväli ylitetty! :) Mä en aio kuulua siihen porukkaan, joka ylistää dieettiä elämän ihanimmaksi asiaksi enkä myöskään kuuluta maailmalla kuinka happyhappy olen koko ajan. Vaikkakin flow on löydetty, niin ei tämä helppoa siltikään ole ja nyt tässä vaiheessa onkin hyvä kerrata niitä dieetin ei niin kivoja-asioita, jotta jos joku tätä lukee ja miettii kannattaako, miettii uudemman kerran! :D

Eli tässä tulee.. Ei välttämättä oikeassa järjestyksessä, mutta kuitenkin...

1. UNETTOMUUS 
Tästä asiasta olen useamman kerran valitellut eli unien menetys. Hyviä unia ei osaa arvostaa ennen kuin ne menettää. Uneni on ajoittain jo ihan hyvää, mutta silti tulee öitä kun herään todella aikaisin. Olen tällä hetkellä melatoniiniriippuvainen ja käytän lisäksi luontaistuotekaupasta ostettuja juttuja, jotka edesauttavat parempaa unta. Kauhulla odotan hetkeä kun nämä tuotteet eivät enää auta (jos se tulee) ja joudun turvautumaan nukahtamis-tai unilääkkeisiin. Uni on kuitenkin ensisijainen juttu ja se täytyy turvata kaikin mahdollisin keinoin. Huono uni vaikuttaa suoranaisesti dieetin edistymiseen, mielenterveyteen ja yleiseen jaksamiseen.

2. MIELIALANHEITTELYT, VÄSYMYS JA HORMOONITOIMINTA
Olen surullinen, iloinen,kiukkuinen käyn kierroksilla ja kaikkia tunnetiloja tältä väliltä. On todella raastavaa käydä yhden päivän aikana läpi useempaan kertaan nämä tunteet. Toisaalta tunnen tunteet erityisen voimakkaasti ja se on hyvä juttu varsinkin kun tunne on positiivinen. Olen myöskin itkenyt katsoessani Iinan kanssa piirrettyjä. :D

Menkkoja ei ole kuulunut varmaan kuuteen viikkoon. :/ Ne loppuivat yllättävänkin nopeasti. Tällä asialla varmasti myöskin vaikutusta mielialoihin.

Väsymys on välillä jäätävää. Ihan yhtäkkiä voimat lähtee ja tekee mieli vain maata. Raajan nostaminen tuntuu raskaalta.. Näitä päiviä onneksi vielä todella vähän, mutta katsotaan kun dieetti tiukkenee... Allaoleva kuva töistä kun ei vaan ollut parhaita päiviä ja piti ottaa "välikooma" :D



3. AJOITTAIN HÄIRIINTYNYT MINÄKUVA JA JATKUVA ITSENSÄ TUIJOTTELU PEILISTÄ
Tuijotan itseäni peilistä aivan liikaa. Se on ensimmäinen asia mitä aamulla teen ja viimeinen ennen nukkumaan menoa. Puristelen vatsaani ja reisiäni ja tuskailen kunnon edistymistä. En ole koskaan täysin tyytyväinen. Valitettavasti tämä on laji, jossa on vaikeaa olla tyytyväinen kuntoonsa. Aina löytyy jotain kehitetävää. Minuun on iskenyt täydellinen peilisokeus. En näe itseäni sellaisena kuin muut. Kuvia katsoessani ihmettelen kuka helkkari tuolla oikein on. :O 

Tämä laji vaatii vahvaa päätä ja omankehon tuntemusta. Olen huolissani siitä mitä tämä tekee nuorille, jotka ovat vielä psyykkisesti raakileita. Tämä on kova paikka jopa minun työtä tekevälle ja ikäiselle naiselle, mitä se tekee parikymppiselle!?

4. RUOKIEN JATKUVA PUNNAAMINEN JA PURKKIEN ROUDAAMINEN
Todella todella todella ärsyttävää punnita jopa ne saakelin parsakaalit. Samaten muovipurkkeja on kaikkialla ja mua ärsyttää syödä aina omia eväitä. Olispa ihanaa hakea esim.lohisalaatti Lahden kauppahallista. :D

Olenkin tullut siihen tulokseen, että kun reverse on ohi ja aineenvaihdunta normalisoitunut, lopetan lähes kaiken punnaamisen ja alan elämään normaalia elämää katsoen silmämääräisesti mitä syön. Olen sen ehkä jo oppinut tässä kolmen vuoden aikana ;) Ruokien jatkuva punnaaminen EI OLE TERVETTÄ ellet ole dieetillä ja oikeasti silloinkaan sitä ei välttämättä tarvitse tehdä. Tiedän kisaajia, jotka eivät punnaa ruokiaan edes kisadieetillä. Elimistö ei vaan toimi X tavalla. Etkä sinä voi tietää tarvitseeko kehosi tänään 125g vai 100g kanaa. Kropalla on huikea kyky adaptoitua syötyyn ruokaan joko himmaamalla tai tehostamalla aineenvaihduntaansa. Lisäksi nämä ns.Cheat mealit ovat pelkkää häiriintynyttä syömiskäyttäytymistä ja niihin en myöskään enää lähde. Koko cheat meal on sanana typerä, koska ihmisen pitää osata syödä joustavasti ja elämästä nauttien. Esim 80/20 on just hyvä tapa opetella. Mikä tarkoittaa 80 prosenttisesti terveellistä syömistä ja 20 herkutellen JA ILMAN KALORIENLASKENTAA. Jatkuva ruokien punnaaminen johtaa ongelmiin sekä kropan, että mielen kanssa ja tästäkin kirjoittelen lisää paremmalla ajalla.... :)

Nyt siellä joku ajattelee, että tyo tyttö pullahtaa vielä, kun lopettaa laskemisen. Se jää nähtäväksi! :P

5. RAHANMENO
Rahaa menee aivan törkeesti. Ruoka on halvempaa kuin ennen, koska ylimääräinen jää pois mutta kaikki muu kisoihin liityvä vie yllättävän paljon rahaa. TÄSTÄKIN TULOSSA POSTAUS! :)) Suosittelenkin kisoihin tähtäävää varaamaan hieman rahaa ennen proggista jottei ihan joudu konkurssiin kisojen takia. Minä en sitä tehnyt ja ilman sponsoreitani olisin oikeasti pulassa. Mulla on kuitenkin auto,lapsi ja omistusasunto ja asun yksin.

6. ERISTÄYTYMINEN
Pikkuhiljaa dieetin edetessä eristäytyminen lisääntyy. Ei sitä haluais ja se on itsestä kiinni, mutta aika monella niin käy vaikka alkuun kivenkovaa päättäisi toisin. Esim.töissä pyrin syömään silloin kun mahdollisimman vähän on porukkaa paikalla ja välipalat menee omassa työhuoneessa. En jaksa enää kauhisteluja mun syömisistä. Ennen jaksoin, energioitten vähetessä EN JAKSA! On se edelleenkin kumma, kun ylipainoiset vetää ruuaksi eineksiä ym.paskaa, jota en koskaan kommentoi sanallakaan ja mun ruokia on oikeus ihmetellä.  Olen välillä suorastaan vittuuntunut ja siksi poistun paremminkin paikalta, jotta työrauha säilyy. ;)

Lisäksi eristäytyminen näkyy sosiaalisten menojen kutistumisena. En käy baareissa enkä pahemminkaan muissa illanvietoissa. Dieetillä palautuminen täytyy optimoida ja jo yksi liian pitkälle mennyt ilta vaikuttaa kroppaan. Treenaan jo nyt niin paljon ettei aikaa oikein ole muuhun ja se vähäinen oma aika mitä jää, on kiva käyttää kotona itsekseen/lapsen kanssa. Olen huomannut, että tarvitsen enemmän omaa aika tällä hetkellä. Ärsytyskynnys on laskenut selvästi. Muitten ongelmat ei kiinnosta enää siinä määrin kuin ennen. Toki välitän ystävistäni, mutta olen irtisanoutunut ilmaisesta "terapeuttityöstä". Teen sitä aivan tarpeeksi päivätyössäni.

7. TREENITEHOJEN LASKU
Ei kulje enää niin kuin ennen. Lihakset tarvitsevat enemmän aikaa palautuakseen.


8. HERKUTTOMUUS
Mä olen kermaperse. :D Siitä ei pääse yli eikä ympäri. kaipaan kakkuja,suklaata ym.herkkuja. Mun mielestä ne vaan kuuluvat sopivassa määrin mielekkääseen ja onnelliseen elämään. <3

9. PÄÄN TOIMIMATTOMUUS
Unohtelen asioita, lyhytmuisti pätkii. Esimerkkinä seisoin paikallisessa ruokakaupassa jonkin aikaa "vessajonossa" kunnes tajusin jonottavani siivoushuoneeseen. :D Toinen esimerkki. Laitoin salilla lompakon avainkaappiin, lukitsin kaapin. Treenin jälkeen tajusin, että kaappi on edelleen auki. Onneksi rahat oli tallella. :) Kolmas esimerkki: Ajoin autokolarin pari viikkoa sitten. :/


10. NÄLKÄ
Vielä täysin siedettävää, mutta enemmän ja vähemmän läsnä arjessa. Olisi kiva taas syödä vatsa kunnolla täyteen.

Jepskukkuuu.. Muksaa päivää... Aamupalalle! <3

-Iltsu-

2 kommenttia:

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3