Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

tiistai 6. joulukuuta 2016

Alkoholin vaikutus rasvanpolttoon ja palautumiseen







Heippistä! Tämä onkin hyvä aihe nyt pikkujouluaikaan. :D


Moni dieetillä oleva pohtii voiko osallistua kaikenlaisiin kekkereihin ja mitenkäs dieetin käy, jos niin tekee. Juhlat itsessään ei ole mikään kamala asia, mutta se RUOKA JA JUOMA! :) Ei se ole maailmanloppu, jos dieetillä osallistuu pariin juhliin ja vetäisee syömiset ja juomiset pitkän kaavan mukaan palaten perinteisesti maanantaina dieettiarkeen takaisin. Isoin ongelma onkin siinä mitä suusta pistää alas jos ja kun alkomahooli on mukana. Pikku hiprakka (jäätävä känni)  nimittäin aiheuttaa isompia mielitekoja ja silloin valitettavasti vaan helpommin syö paljon. Tähän vielä krapulapäivän syömingit, niin kyllä siinä kroppa on ihmeissään.

Alkoholi ja rasvanpoltto
Valitettava tosiasia on, että alkoholin juominen lopettaa kehon rasvanpolton siksi aikaa kun sitä on elimistössä ja vaikuttaa suoraan palautumiseen. Kun alkoholia on elimistössä, maksan ensisijainen tehtävä on myrkyllisten sivutuotteiden poistaminen. Rasvan palaminen vähenee näinollen yli 70 prosenttia. Lisäksi alkoholi vähentää leptiini-hormonin tuotantoa, joka vaikuttaa suoranaisesti nälänsäätelyyn eli kännissä nälkä iskee ja lujaa varsinkin dieetillä. Eli silloin tällöin juhliminen ok, mutta jokaviiikkoiset kemut EIEIEI! Tietysti on jokaisen oma asia miten elämää haluaa elää, mutta jos tuloksia haluaa, niin silloin alkoholi kannattaa jättää mahdollisimman vähälle. Älä siis sotke aineenvaihduntaasi turhaan! :)

Alkoholi ja palautuminen 
Suurin osa teistä lukijoista tietää, että alkoholi vaikuttaa palautumiseen suoranaisesti, mutta tiesittekö että VAIN parikin annosta vaikuttaa negatiivisesti. Oulun yliopistossa tehtiin tutkimus juomisen vaikutuksesta palautumiseen. Kokeessa oli kaksi testihenkilöä. Toinen joi pari annosta ja toinen veti kunnon kännit ja heidän palautumistaan mitattiin yön ja seuraavan aamun aikana. Eli haluttiin tietää milloin palautuminen kehossa alkaa. Nyt en muista mitä mittareita käytettiin, koska kuulin tästä ravintovalmentajakoulutuksessa Espoossa. Parin alkoholiannoksen ottajan palautuminen käynnistyi yllätykseksi vasta aamuyöllä ja "totaaliperseet" vetäneellä ei ollenkaan eli testauspäivänä kehon tilanne oli sama kuin testauspäivää edeltävänä päivänä. Tästä voittekin tehdä päätelmät miten kehon käy, jos treenaa paljon ja vetää ne "perseet olalle" kerran viikossa.

Kisadieetti ja kemut
Kisadieetillä ei valitettavasti  ole sitä mahdollisuutta, että "jospa vain tämän yhden kerran". Silloin pitää pysyä ohjeissa, vaikka kuinka tekisi mieli syödä kakkua ja juoda pari lasia viiniä. Omia purkkeja ei tarvitse roudata mukana, jos juhlien järjestäjällä on terveellinen vaihtoehto tarjolla. Mulla oli omat pähkinät! :D Toki syöminen saattaa jäädä vajaaksi, kuten minulla kävi mutta se ei taas maata kaada yhtenä iltana. Minä söin esimerkiksi lohta ja salaattia. Kisadieetti ei tarkoita elämän loppumista ja dieettikuplaan linnoittautumista. Silloin voi kyllä osallistua juhliin, mutta järki päässä ja rauhallisesti. Kyllähän se niin on, että energiaa ei niin paljon ole ja juhlat saattavat jäädä lyhyiksi, mutta minun mielestä on ihanaa päästä "ihmisten ilmoille" edes joskus. Elämän ei tässä vaiheessa tarvitse olla pelkkää dieettiä, treeniä ja töitä. Minulla on ihania kavereita lajin parissa ja heitä on mahtavaa nähdä salin ulkopuolellakin...  Allaolevassa kuvassa valmentaja Samuli Koutajoki ja ihanat kanssatreenaajat Maiju ja Terhi. <3 <3 <3

Ilona






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3