Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Viikko 5 ja kevennys



Iltaa! :)

Viimeinkin kevyt viikko
 
Yhdeksän viikkoa painettiin täysillä ja sitten olikin aika keventää. Kylläpä tuli tarpeeseen. Mä olin kyllä vähän, että jaksaajaksaa, mutta Samuli pisti stopin taas mun vouhkaamiselle. Onneksi pistikin. Mä olin kuulkaas aikasta väsynyt. On jännä itsekin huomata kuinka psyyke vaan jaksaa, vaikka kroppa pistäis jo vastaan. Heti kun tiesin, että kohta saan levätä vähän enemmän aloin tunnistamaan itsessäni väsyn merkkejä.  Kroppa jumitteli ja keräs nesteitä, yöt alkoi olemaan vähän huonoja ja mieli kävi ylikierroksilla. Kevyen viikon aluksi olin aivan puhki. Ei millään olisi jaksanut tehdä edes kevyttä salitreeniä. :O Treenasin kevyesti maanantaina ja sitten menikin torstaihin asti ennen kuin jaksoin taas puntteja nostaa. Annoin kropalle siis kunnolla lepoa salista! :D

Miksi kevennys? 

Aika moni painaa salilla viikosta toiseen ilman mitään kevennyksiä. Se on riskialtista puuhaa, sillä jos kropan ei anneta levätä kovista treeneistä tapahtuu jompi kumpi näistä vaihtoehdoista:

a) Loukkaantuminen
b) Tulet kipeäksi

Kroppa pakottaa sinut pysähtymään.

Olet kuullut varmaankin sanonnan "lihas kasvaa levossa". Tämä on totta ja valitettavasti se ei mene niin, että mitä enemmän sitä parempi. Lihaksistolle ja hermostolle on annettava kevyempiä jaksoja, jotta molemmat palautuvat kunnolla treenijaksosta. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kannattaa maata sohvalla syöden suklaata, vaikka sekin on kieltämättä aikasta kivaa. :P  Kevyellä viikolla treenit tehdään kevyemmin, eikä siellä salilla vierailla niin paljon kuin normiviikoilla. Jumppaajienkin kannattaa pitää kevennyksiä ja silloin voi käydä vaikka kävelyillä ja kehonhuoltotunneilla. 

              HUOM! KIPEÄNÄ OLEMINEN EI OLE SAMA ASIA KUIN KEVENNYS!



                  
              

 
Kevyen viikon treenit

Minä vierailin salilla kolme kertaa tehden toooodella kevyet treenit. Hiki tuli, mutta se oli sellaista salilla leikkimistä. treenijako mulla oli 1. Selkä-Hauis 2. Olkapäät-ojentajat-rinta 3. Jalat-pakarat-pohkeet. Pitkiä sarjoja pienillä painoilla. Treeni tais kestää n. 35 min/krt. Treenasin vain kerran normisalillani, sillä halusin taukoa myös fitneksestä ja muutenkin olin kyllästynyt painouteluihin. :O
Lisäksi viikkoon kuului kevyttä ulkoilua ja kävin Pilateksessa ja Hieronnassa Tony Heinon luona Athletiquessa. Oiiiii, hieronta oli kirsikka kakun päällä. Nyt olo on levännyt ja huomenna pääsenkin taas käsiksi isoihin rautoihin! :D

En malta odottaa! :D


Elän tällä hetkellä euforista aikaa. Elämä on ihanaa ja leijailen vaaleanpunaisten pilvien päällä. Mä en tiedä mistä tää jatkuva hyvä olo johtuu, mutta en valita. :P Toivotaan, että jatkuu mahdollisimman pitkään.

(Kuitenkin ens viikko on kamala, ku täällä hehkutin tätä fiilistä) :)))

Ihquu viikkoooo kaikille! <3 ;)

-Ilona-






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3