Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

torstai 10. marraskuuta 2016

Tarvitsenko palautusjuoman treenien jälkeen?

Heips... Laitan teille nyt tekstin mikä julkaistiin alun perin liikuntakeskus Zenanan blogissa TÄÄLLÄ.  Sopii luettavaksi ihmisille ketkä eivät halua liikaa hifistellä  ;) Eli teksti on vain kopioitu tänne, mutta tietysti minun kirjoittamani. :P
Iltojen pimetessä ja kesän auringon tuottaman energian pikkuhiljaa vähentyessä kehostamme moni  liikkuva ihminen alkaa pohtimaan syömisiään ja juomisiaan. Treenien vaikutus halutaan maksimoida. Lihasta lisää ja/tai rasvaa pois.
Palautusjuomasta on tutkittua hyötyä kun puhutaan lihasmassan ja voimatasojen kasvusta. Kysymys tarvitsenko sitä onkin hieman monimutkaisempi. Ihmiset luulevat, että lisäravinteet ovat oikotie onneen, mutta valitettavasti tämä ei pidä paikkaansa. Jos perusasiat eivät ole kunnossa, et varmasti saa parasta hyötyä lisäravinteista.  Liikkujan pyhä kolminaisuus kehitykseen on  ravinto, liikunta ja lepo.
C:\Users\ilona.mantyniemi\Pictures\kehitys.png
Ravintopuolella parhaan tavoitteen saavuttamiseksi kannattaa noudattaa ravitsemuksen voimaportaita, jotka ovat tärkeysjärjestyksessä
  1. Säännöllinen ja oikein ajoitettu syöminen
  2. Monipuolisuus
  3. Laatu
  4. Määrä
  5. Ravintolisät ja muut tehokeinot
 
Oletetaan, että neljä ensimmäistä kohtaa on kunnossa ja liikkuja haluaa ottaa lisäravinteet mukaan ruokavalioonsa. Perusjumpan jälkeen riittää, että syö kunnon aterian 1,5 tunnin kuluessa treenistä. Ateriassa on hyvä olla kaikkia ravinnonlähteitä eli hiilihydraatteja, proteiineja ja kasviksia.  Koulussa opittu lautasmalli on hyvä ohjenuora aterian koostamiselle. Muista juoda tarpeeksi, sillä nestehukka vaikuttaa negatiivisesti palautumiseen.
Lihaskuntotreenin jälkeen voi halutessaan ottaa palautusjuoman ja lisähiilaria esim. banaanin. Proteiinijauhe kannattaa valita siten, että sitä on mahdollisimman paljon 100 grammaa kohden. Hifistelijät voivat vielä lisätä palaitusjuomaan glutamiinia (5g) ja kreatiinia (5g).Protskujauheita löytyy lähes joka kaupasta, mutta kannattaa valita laadukas tuote ettei raha mene hukkaan.  Itse käytän Trecin tuotteita, joita toimittaa Suomessa voimaravinteet. Kyseinen firma toimii sponsorinani omissa liikunnallisissa tavoitteissani.

Toimin siis ravintovalmentajana osa-aikaisesti TÄÄLLÄ

Ilona

 

 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3