Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

tiistai 19. tammikuuta 2016

Dieettiviikko nro 2 ja loukkaantuminen

Morjens!

Loukkaantuminen
Niin se vain toinen viikko tulla tupsahti täyteen ja Puntari näytti -800g.
En kauheasti iloinnut painon putoamisesta, sillä lauantaina mulla napsahti selkä treeneissä. En edelleenkään ymmärrä mikä aivopieru sai mut kyykkäämään 80 kilolla ilman lämmittelysarjaa. Koskaan en ole niin tehnyt ja nyt kun tein *naps*! Ensimmäinen liike alas ja joku muljahti selässä ja jäätävä kipu iski alaselkään!

Virhearviointi
Alkuun ajattelin, että lihas vaan venähti. Varsinkin ku mulla oli vyö tiukalla.Tooooosi Järkevänä ihmisenä jatkoin treenejä ja selän kipu  paheni. Viimeinkin tajusin lopettaa kesken ja lähteä pois. Vielä silloinkaan en ajatellut,  että oikeasti jotain vakavampaa olisi käynyt.
Ei se selkä hirveen kipee ollut. Kävin hieronnassa edelleenkin siinä uskossa, että oli vain venähdys ja ripsihuollossakin. Liikkuminen oli vaikeampaa mutta ei tuskallista. No okei ripsihuollon jälkeen oli aikasta vaikeeta! Sunnuntaina olo oli jo aika jees ja ajattelin, että nonni olin oikeassa. Pystyin liikkumaan kotona, tekemään kotitöitä ja kipu oli hyvinkin siedettävää. Ei siis huolta. Ajattelin jättää maanantain treenit väliin ja lepuuttaa selkää.

Kipu
Eilen eli maanantaina kerkesin olla töissä kolme tuntia kun kipu kävi niin hirveäksi  että piti lähtee pois ja varata aika lääkärille. Töissä fysioterapeutti epäili välilevyn pullistumaa..Autolla ajoin kotiin itkua vääntäen  niin kipeää se teki. Kotona jokaikinen asento sattui. En voinut istua,maata selällään tai kyljellään, seistä ei mitään. Täällä mä pyörin  vaihtaen asentoa toiseen ja odottaen lääkäriaikaa jonne mut kuskattiin,  koska en voinut enää ajaa autoa. Automatka oli kauhee. Tunsin jokaisen töyssyn ja pysähdyksen alaselässä. Ei kiva!

Diagnoosi
Mehiläisen lääkäri oli tosi vihainen sanoen "kuka nainen kyykkää 80 kilolla"!? Aika moni mun mielestä.
Täti piti mulle pitkän luennon siitä kuinka selkää ei ole tehty kestämään noin isoja kuormia! :O Jouduin ihan puolustuskannalle ja tuli entisestään kurjempi olo. Tutkimusten päätteeksi mulla todettiin olevan joku vamma alaselässä. Kuvata ei vielä kannata, sillä lähipäivät kertovat onko vamma vakava vai ei.  Pelko persiissä täällä siis odotellaan paheneeko vai helpottaako kipu. Viime yönä mulla hetkellisesti katosi tunto jaloista ja se jo säikäytti, mutta meni ohi. Tunnon katoaminenhan on yksi syy juosta lääkäriin, mutta tulkitsin itse asian niin että makuullaolo oli painanut hermoja ja verenkierron häiriintyessä lihastonus/tunto oli hetkellisesti häiriintynyt. Olo siis helpottui...

Jos tämä vielä tästä pahenee, niin lähden päivystykseen ja lukijoille tiedoksi syyt milloin oikeesti on kiire ovat:

A) kipu eskaloituu hallitsemattomaksi
B) tunto katoaa sisäreisistä tai jaloista
C) Ei pysty pissaamaan tai pidättelemään ulostamista :O Tää on se pahin tilanne milloin on oikeesti jo hätä ja liikuntakyky vaarassa!
D) Jalkojen lihakset tulevat omituisen voimattomiksi

Olkaa te fiksumpia
Selkäkipu on siis sellainen ettei sillä kannata leikkiä, koska pahimmillaan voit menettää kävelykykysi kokonaan. Jo pieni kipuilu saattaa olla merkki jostain isommasta ja siksi pitää olla korvat höröllään ja kuunnella kroppaa. Mä en sitä tehnyt ja katsokaa missä olen nyt. Sängyn pohjalla särkylääkkeitä maksimiannokset päivässä. Arvatkaa onko kivaa???

Miten tämä vaikuttaa treeneihin ja syömisiin? 
Aika helkkarin paljon vaikuttaa. Nyt kun makaan kotona, Samuli karsi mun hiilareita huimasti. Salilta mulla on AINAKIN viikon tauko, jos siis olen onnekas. Toista vaihtoehtoa en halua edes miettiä! Kun viimeinkin pääsen treenaamaan joudun vaihtamaan osan liikkeistä niin ettei selkä kuormitu esim.kyykyt ehdottomasti pois. Pääsenköhän mä taas tekemään lähentäjiä? :D ELI ISO VAIKUTUS!

Nyt kuitenkin parannellaan ekaksi selkä kuntoon! Hohhoijaaaa! Tää epäonni sais jo luvan riittää! Kuitenkin yritän olla positiivinen! <3

-Ilona-

2 kommenttia:

  1. Haleja muruseni <3 Ja lääkäriin yhtyen (ei kirjaimellisesti), järki mukaan treeneihin. :)

    Nyt lepoa ja sit taas uusin voimin lihasten metsästykseen ja rasvan kadotukseen. :-)

    VastaaPoista
  2. Kiitos <3

    Kyllä täältä vielä noustaan!!!

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3