Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

tiistai 7. huhtikuuta 2015

Tervetuloa ylikunto, tervemenoa timmikunto?


         



Heips taas piiiitkästä aikaa! Mulla on kuulkaas ollut elämäni yksi paskimmista ajanjaksoista (taas vaihteeksi) tässä viimeiset kolme viikkoa. Saldona ylirasitus, selkävamma ja viruskuume. :O

Viimeisistä kovista treeneistä kaksi viikkoa ja olotila vähintäänkin vittuuntunut. Sana vittuuntunut on aivan liian pieni kuvaamaan mun tuntemuksia. Palataanpas kolme viikkoa takaperin milloin mun loma alkoi.

Loma oli tarkoitus ottaa levon kannalta eli treeniä,unta, treeniä, unta, ruokaa ja lepoa. Huomasin loman aikana oudon väsymyksen painavan itseäni, mutta treenithän tein (TIETYSTI) ja täysillä (TIETYSTI). Kuten aina, en huomioinut lainkaan iseäni ja kropan vakavia ylikuormituksen merkkejä joita oli ollut jo jonkin aikaa. Vielä enemmän minua vituttaa, koska edelleenkin olen ammattikorkeakoulun käynyt liikunnanalan ammattilainen ja TODELLAKIN tiedän mitä ylirasituksen oireet ovat, mutta omassa tapauksessa sokeuduin itselleni ihan totaalisesti. Helevata!!!! Elikäs seuraavaksi listaan oireitani. Ottakaa opiksi.

 

·         En saanut enää unta iltaisin ja heräilin yöllä 4-5 kertaa, aamuisin olin zombi

·         En hikoillut enää treenatessa kunnolla

·         Minulla oli jatkuvasti kylmä. Työhuoneessa ilmalämpöpumppu +25 ja minulla kylmä edelleen! :O

·         Nälkä lähti-> Paino tippui

·         Verenpaine alhainen. Lääkärissä meinasin pyörtyä ja mitattiin 107/49

·         Jatkuvat verenpaineen heittelyt ja huimaamiset

·         Treenitehojen lasku

·         Ärtyisyys ja kiukkuisuus

·         Ahdistus ja masennus

·         Paniikinomainen tunne ajoittain! Sydämen tykytykset!

·         Nivelkivut

·         Päänsärky

·         Jatkuvat ”jumitilat” ja heikko palautuminen

 

Voisin jatkaa edelleen oirelistaani, mutta en viitsi. Tuota kun katsoo, niin huhhuh. Mitäs tämä ammattilainen teki? Treenasi vain enemmän. Laturia naamaan ja salille! :O Hei haloo ihan oikeesti! Olen tosi tyytyväinen etten aiheuttanut itselleni mitään peruuttamatonta. Tämän tiedän siitä, koska minulta katsottiin lääkärissä mm. kilppariarvot, kalium ym. ja otettiin EKG. Kaikki ok.  Mutta palataanpas sinne lomaan ja sen jälkeiseen aikaan. J

Loman jälkeen pyörähdin Tampereella pt-treeneissä ja sielläkin olo oli tukkoinen. Olosta huolimatta menin seuraavana päivänä salille ja kipeytin loukkaamani alaselän entisestään, josta seurasin viikon saikku. Lääkärin kanssa tuli puheeksi ylikunto ja hän sanoi sen olevan hyvinkin todennäköistä. Psyyke on jännä. Kun viimeinkin kohtasin todellisuuden päässäni, niin romahdin ihan kokonaan. En jaksanut edes kävellä lähikauppaan, koska alkoi huimata ja syke nousi. Nukuin koko viikon ihan älyttömästi ja olin todella väsynyt ja apaattinen.

Salilla kerkesin tehdä pari kevyttä treeniä, kun sairastuin taas. Virustautiin. Olin seitsemän päivää kuumeessa ja olo on tällä hetkellä aika heikko. Eli takana on kolme heikkoa/huonoa viikkoa ja Ilona on todellakin oppinut jotain kunnolla kantapään kautta.  Olen treenannut aivan liikaa riittämättömällä levolla ja syönyt liian vähän.

Syömisiä on lisätty ja nythän en treenaa lainkaan. Ruokavaliossa en todellakaan ole pysynyt, koska mikään ”bodyruoka” ei vaan uponnut. Olen elänyt viikot herkuilla ja paino on tippunut edelleen. =___= Tänään palatessani työelämään otin itseäni niskasta ja palasin ruotuun, koska mun paino ei saa enää tippua.

Siinäpäs onkin ihan uusi lause Ilonalle! J

Pikkuhiljaa palataan arkeen ja toivottavasti pääsen salille pikimmiten! J

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3