Entisen ylipainoisen Liikunnanohjaaja/ravintovalmentajan mietteitä elämästä, liikkumisesta ja ravinnosta.

sunnuntai 22. kesäkuuta 2014

Onko tässä mitään järkeä?

Juhannus alkaa olemaan pikkuhiljaa ohi ja synkät mietteet ovat jälleen vallanneet ajatukseni.
olen huomannut, että aina kun syön ns.ohi ruokavalion,niin ahdistus pikkuhiljaa lisääntyy ja lisääntyy mikä on oikeesti aivan perseestä! Esimerkiksi aamulla en syönyt perus puurosettiä vaan leipää ja skyr-rahkaa. Lounaalla kanasalaatin johon laitoin majoneesia, välipalalla mutakakkua, mansikkarahkaa ja jätskiä. Kuulostaako pahalta? Ei! No miks mua ahdistaa saakeli ihan helvetisti?!!Tuntuu,et olisin norsun syönyt!

Fitfarmin valmennuksessa sulta odotetaan pilkuntarkkaa ruokavalion noudattamista. Multa odotetaan pilkuntarkkaa ruokavalion noudattamista. Lempeää välimallia ei ole olemassa, vaan se on tämä lista.PISTE. Kultaista keskitietä ei todellakaan ole. Minä tiesin mihin lähdin ja ajattelin et puoli vuotta menee ihan helposti, mutta ei se ole niin.. Kroppa muuttuu, mieli muuttuu, elämän tärkeysjärjestys muuttuu. Kuten aikaisemmin jo sanoin, en tiedä haluanko enää tätä. Mua oikeesti vituttaa koko homma tällä hetkellä ihan suunnattomasti. Mua vaan vituttaa, ku en saa syödä silleen miten oikeesti haluan, koska pelkään et ne mun haluamat tulokset jää saavuttamatta. Samalla pelkään, et kehittelenkö tässä itselle ortoreksiaa! Mua pelottaa, ahistaa ja suututtaa. Suututtaa, ku oon taas tässä samassa pisteessä kuin aikaisemminkin. Mua vituttaa,ku mä maksan tästä valmennuksesta ihan helvetisti ja sit mä oon ihan yksin näitten asioiden kanssa. Mun pitäis saada ihan toisenlaista tukea mitä nyt saan. Mut toisaalta mä en uskalla pyytää sitä tukea. Miten valmentaja voi ylipäätänsä tietää mistään, jos mä en puhu ja oon hiljaa??? Ihan pimeetä!!!!!Mut se on tuo Fitfarmin mentaliteetti mikä saa mut esittämään et kaikki on ihan fine. Ei siellä hyväksytä heikkoja tai siltä musta nyt tuntuu! :/

Tää koko touhu on tavallaan aika koukuttavaa. Sitä koukuttuu huomaamatta siihen pilkuntarkkaan ohjelman noudattamiseen.. Fitfarmin facebooksivu on melkein täynnä samanlaisia ihmisiä, ei lipsuvia ihmisiä, onnellisia? ihmisiä! Fitnesskuplan hypetystä ja valtavaa aivopesua. Mä en enää edes kestä sitä, vaikka itekin oon lähtenyt siihen. Mä en kestä enää tuota mentaliteettiä, et hommat tehdään verenmaku suussa ja jos et perkele tee, niin oot huono ja epäonnistunut luuseri!!! Silloin jos sattuu treenien jälkeen niin vitun paljon, et tyyliin konttaat niin jeeeee!!! Kaikki on ihan fiiliksissä! :O Mä oon monta kertaa tuijottanu monttu auki noita kirjoituksia ja ollu et WTF!!!!! Mitä järkee... Ja sit tavallaan sitä itekin lähtee siihen, vaikka MUNHAN PITÄIS TIETÄÄ JO OMAN KOULUTUKSEN KAUTTA ettei asiat ole ok!!!

Joo tuntuu hyvältä,ku liikun 15h viikossa ja syön ihan grammalleen. Saan kiitosta mun mielenlujuudesta ja pienentyneestä olemuksesta.. Siihen päälle vielä työt ja ehkä muu elämä...Samalla yöunet vähenee, sairastelu lisääntyy ja parisuhde kusee. Lapsi itkee äitin perään, ku äiti on niin väsy töistä ja treeneistä ettei vaan jaksa... Mitä se lipsuminen on ehei.. En minä ainakaan koskaan LIPSU!!! MINÄ OLEN ELÄMÄNI KUNNOSSA, onnellinen, timmiytynyt, laihtunut. VITUN fine muija!!!!! Aivan sama, vaikka kaikki kaatuu kunhan mä oon niiiiiiin fitness!!!! Mitä se onni on?? Onko tämä sen arvoista, että puolen vuoden päästä makaan yksiössä eronneena, timminä, laihtuneena tooooosi tooooooosi happynä???

EI OLE!!!

Voisin sanoa, että silmät alkavat pikkuhiljaa avautumaan! Mä en haluu, et mun elämä on tämmöistä!!! Mä en haluu tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että syön leivän??!!

Siinä teille oikea Ilona. Ei se fitness niin happyhappyjoyjoyta olekaan vai mitä!!!!




8 kommenttia:

  1. Voi sua ja sun kanssas. Olen yrittänyt jo kauan sanoa, että tee tämä omalla tavallasi. Jos sun tekee mieli syödä jotain muuta kun puuroa niin syö, keneltä se pois on? Ei keltään!!
    Sun pitää tehdä tämä matkasi omalla laillasi, ei niin että joku muu olisi tyytyväinen. Tässä on kyse sun elämästäsi, ei muiden!! Yritä ottaa ne opit käyttöösi mitkä tuntuu hyviltä, mitä voit noudattaa seuraavan 20v. Ja unohda kaikki muu. Vain niillä muutoksilla on oikeasti väliä joita voimme noudattaa lopun elämämme!!

    Tuoko se onnellisuutta, että on vimpan päälle timmissä kropassa? Olen sata varma ettei tuo. Mieti itseäsi sellaisena kun haluaisit olla, millä lailla olisit muuttunut? Olisitko tosiaan onnellisempi, rikkaampi, parempi vaimo/äiti jos sulla olisi vähän timmimpi vartalo? Mitä olet siitä valmis maksamaan? Vapaa-aikasi, terveytesi, parisuhteesi? Tuskinpa kuitenkaan tai ainakin toivon ettet ole!!

    Miks pitää liikkua 15h vkossa? Mä mielestäni liikun paljon ja mulle tulee n.6h/vko ja se on ihan riittävästi. Jää aika paljon aikaa muuhunkin, kuten parisuhteelle ja koiruudelle. :D

    Samaa mieltä kanssasi tuosta fb.ssä olevasta hypetyksestä. Olen jo lopettanut lukemisen, en vaan jaksa sitä koska on kaukana mun ajatusmaailmastani. Ja olen ollut jopa huomaavinani, että jotkut muutkin ovat hiljentyneet ;-)

    Olethan tulossa heinäkuussa kuitenkin yhteistreeneihin? Mentäis syömään sen jälkeen ja unohdetaan kaikki punnailut ja ohjeet ja määräykset!! :D

    VastaaPoista
  2. Kiitos Aikku! <3 Mä oikeesti melkein rupesin itkemään,ku luin sun viestin! :/
    Olet ihan oikeassa KAIKESSA, mutta kuten tiedät nämä päänsisäiset jutut ei ole helppoja. Mä tiedän tasan tarkkaan mitä mun PITÄIS tehdä, mutta siinä se juju piileekin. Ratkaiseva askel aikomuksesta itse tekemiseen. Eikä siitä timmistä kropasta ole hyötyä, koska mä en kuitenkaan olis tyytyväinen jos sama meno jatkuis. Mun täytyy opetella sitä kuuluisaa sallivuutta myös itseäni kohtaan... ;)

    Tuo 15h/vko sisältää myös työhön liittyviä juttuja ettei kaikki kuulu valmennukseen, mutta pahimmillaanhan se on jopa enemmän! :( Ei ihme et välillä väsyttää! :O

    Olet oikeassa. Mun täytyy löytää oma polku ja lopettaa muitten miellyttäminen. Luulis jo ettei sitä tässä iässä tartte tehä! :D Perkele sentään! :))))

    Kyl mä tuun sinne 19.6, mut nyt on pakko mennä samaan aikaan. Mä en muuten kestä!!! :))) Ja juu siitä sit syömään! :P

    Kovasti annoit mulle pohtimisen aihetta! KIITOS!!!! :)))) <3

    VastaaPoista
  3. Mielestäni hieno ja rohkea avautuminen <3 Itselläni ei ole kokemusta tällaisesta treenaamisesta, muunlaisesta kylläkin, joukkuelajin myötä. Olen lukenut ja kuullut miten tällainen tiukka treenaus ja valmennus on loppuelämän muutos... Jos näin on, niin eikö niiden asioiden pitäisi olla sellaisia että niitä voi mielekkäästi toteuttaa, eikä ne olisi mitään pakkopullaa. Jos yhtenä päivänä ei yksinkertaisesti jaksa tehdä esim jalkatreeniä, eikö sen voisi soveltaa ja tehdä muun... Vaihdella päiviä tai jotain... eikö se olisi sitä loppuelämän juttua... osana elämää että kaikki ei aina mene lapun mukaan. Tämä oli vain esimerkki. Kuten edellinen hienosti kirjoitti, tämä on Ilona sinun matka. Teet tätä vain itsellesi <3 Luulisi että tämmöiseen rankkaan valmennukseen kuuluisi myös henkisen puolen valmennus, koska isoista asioista kyse... Ihminenhän on kokonaisuus. Voimia ihan hirveesti <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joooooo Sari! <3 Ihan oikeassa olet kaikessa! :)

      Mä tiedän tuon kaiken, mutta kuten olen sanonut askel sinne toteutuksen puolelle on äärimmäisen vaikea. Mä kuitenkin maksan tästä, niin mitä järkeä jos en kuiteskaan tee miten valmentaja sanoo??? Se on se isoin pointti. :( Ja kyllähän tulokset puhuu puolestaan, et jotain olen oikein tehnyt. Harmi vaan ettei se takaa onnellisuutta!

      Se tässä jännää onkin, et välillä tää on kivaa, välillä ei! Lapun mukaan eläminen todellakin on syvältä ja siitä yritän päästä eroon sitten kun tämä on ohi.. Jos tämä on ohi?!

      Nimim. kalenteri tällä viikolla niin täynnä ettei huiliaikaa paljoa jää!! :O

      Poista
  4. Onpa harmillinen juttu! :( Toisaalta ymmärrän sen, että jos on selkeä tavoite, niin sen saavuttamiseksi on oltava valmis tekemään töitä eli ei tuloksia aivan ilmaiseksikaan saa. Mutta sitten toisaalta ei ahdistuskaan kuulu asiaan! Kyllä valmentajan tulee osata myös kuunnella valmennettavaa ja olla totta kai tukena ja kannustaa.

    En kyllä todellakaan osaa sanoa (koska en tiedä aiheesta tarpeeksi), onko mahdollista saavuttaa haluamasi tavoite ja lopputulos tuolla haluamallasi tavalla, mutta maalaisjärjellä ajatellen se voisi jopa olla mahdollista?

    Onko mahdollista mennä tavoitteeseen asti tämän valmennuksen puitteissa ja sen jälkeen sopia jatko enemmän omien toiveidesi mukaisesti? Vai tehdä heti sellaisia muutoksia, jotka toimivat omien ajatustesi mukaisesti?

    Toivottavasti saat asiat selvitettyä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Anonyymi ja hyviä mietteitä sinullakin. :)

      Mun varmaan täyttyy nyt hieman avautua tästä henkisestä puolesta Samulille, varsinkin jos tää vaan jatkuu. Mun mielestä on tosi omituista, että kun kroppa muuttuu huikeesti niin sit ne ongelmat vasta alkavat. Mä oon aina pitänyt itseäni todella vahvana ihmisenä, mutta enpä sitä sitten ollutkaan. :/

      Jatkuvaa ylä-ja alamäkee tää tuntuu olevan...

      Mulla on valmennusta jäljellä kahdeksan viikkoa ja se aika yritetään saavuttaa asetetut tavoitteet. "Se, joka leikkiin lähtee, leikin kestäköön"
      Mut en mä itteeni aio tällä tappaa eli joku roti on olemassa. :) Onneksi mulla on pari hyvää ja tärkeää ihmistä, jotka pitää mut maanpinnalla! <3

      Syksyllä kattellaan tilannetta sit uudelleen ja katsotaan mikä on MINULLE paras vaihtoehto. Fitfarm se ei valitettavasti ole! Tain nyt ainaskin musta tuntuu siltä.

      Poista
  5. Luota vain itseesi ja yritä puhua sille valmentajalle!

    VastaaPoista

Kaikki kommentointi on tervetullutta ja pyrin vastaamaan jokaiseen viestiin! <3