Think Fit

Moi! Minun nimeni on Ilona. Olen lahtelainen liikunnanohjaaja,hieroja ja ravintovalmentaja.Olin ennen ylipainoinen ja "syömisongelmainen".Haluan auttaa ihmisiä, jotka painivat oman minäkuvansa kanssa. Omakohtainen kokemus aiheesta on aika laaja. ;) Päätyöni teen päihde-ja mielenterveysalalla. Pääosaamisalueet: liikunta eri muodoissaan,erilaiset rentoutustekniikat,psyykkinen hyvinvointi ja ravitsemus.Huom! Kannatan terveellisiä elämäntapoja.Suklaata ja punaviiniä! ;) ilona.mantyniemi@gmail.com

sunnuntai 17. maaliskuuta 2019

Herkkulakko

 Heippa. Päätin viimeinkin kokeilla herkutonta elämää.  Fitline- tuotteiden avulla makeanhimoni on hiipunut yllättävän paljon joten nyt on loistava tilaisuus katsoa mitä tapahtuu kun vähennän sokeria ruokavaliosta tietoisesti. Olen 37 vuotias ja liiallinen sokeri vanhentaa ennenaikaisesti. Sekä sisäisesti, että ulkoisesti. Haistan neljänkympin  kriisin. 😉

 Yksi syistä on puhtaasti ammatillinen. En voi puhua asiakkaan kanssa sokerittomuudesta, jos en itse omaa kosketuspintaa asiaan. Tykkään kokeilla kaikkea ja tulevaisuudessa tarkoitus olisikin kokeilla myös muita välttämisruokavalioita lyhyen noin kuukauden kokeilun verran. Ihan vaan siitä syystä, että löydän omalle asiakkaalle toimivan kokonaisuuden. En voi suositella kellekään yhtään mitään ellen ole itse asiaa testannut. Mielestäni se olisi epäpätevää.

Ekan viikon fiilikset:

Olen sokeriaddikti. En kuvitellutkaan kuinka riippuvainen olenkaan ollut sokerista. Jo ekana päivänä teki  mieli jotain hyvää. Kolmas päivä oli ihan kamala. Päätä särki,vitutti, nälätti, janotti ja kiukutti . Neljäntenä päivänä alkoi helpottamaan.

Viikonloppu on ollut taas paha, koska olen aina viikonloppuisin syönyt jotain herkkua. MUTTA ei tää nyt tunnu mitenkään erikoisen vaikealta.


Nämä ravintolisät kulkevat mukana AINA



torstai 14. maaliskuuta 2019

Apu stressiin: Mindfulness



Heippa! Minulle yksi merkittävä asia hyvinvoinnin lisääntymisessä on Mindfulness eli tietoinen läsnäolo. Vaikka sana MINDFULNESS kuulostaa hankalalta, niin se on oikeasti aika simppeli juttu. Itse toteutus on vain kinkkistä. Yksinkertaisesti kyse on taidosta havannoida sitä, mitä juuri tässä hetkessä ympärillä tai omassa itsessä tapahtuu.

🔺 Mitä aistit ympärilläsi: Mitä näet, kuulet, maistat, haistat tai kosketat?
🔺 Mitä omassa itsessäsi tapahtuu: Mitä ajattelet tai tunnet?

Tietoista läsnäoloa on ihaninta harjoitella ulkona ja varsinkin kesällä. Valitettavasti nyt on vielä talvi, mutta hei ei hätää harjoitteet onnistuvat silti. Tärkeintä on, että löydät itsellesi rauhallisen paikan ja suljet puhelimen. Silmät kannattaa sulkea, koska kun blokkaat silmät pois pelistä, muut aistit herkistyvät. Eli suljet silmäsi. Mitä ääniä kuulet? Miltä maa tuntuu jalkojen alla? Mitä haistat? Jos ojennat kätesi ja se osuu johonkin: Mitä tunnet? Tämä pieni harjoitus auttaa sinua kehittämään itsetuntemusta. Mindfulnessin avulla pystyt paremmin keskittymään ja rauhoittumaan. Saat mieltäsi vaivaajat ajatukset parempaan järjestykseen ja pystyt käsittelemään niitä paremmin.

Syömisestä puhuttaessa tietoinen läsnäolo on kiireetöntä syömistä mahdollisimman virikkeettömässä ympäristössä. Kirja pois. Puhelin pois, Telkkari ja/tai radio kiinni. Syö pöydän ääressä. Keskity "makustelemaan"ruokaa. Sulje silmäsi. Älä hotki, vaan käytä oma aikasi. Kun keskittyy syömiseen, niin helpommin oppii tunnistamaan sen kun nälkä on tyydytetty. Jos syömisen lisäksi tekee jotain muuta, tulee helposti syötyä liikaa.

Ajatukset ja tunteet eivät ole pysyviä, ne vaihtuvat koko ajan. Tietoinen läsnäolo on hyväksymistä ja hyväksyntä on tärkeää omanarvontunnollemme. Tämä pohjautuu siihen, että sekä kielteiset, että negatiiviset tunteet on hyväksyttävä sellaisinaan. Niitä ei saa yrittää piilottaa vaan ne pitää tiedostaa. Minä olin mestari sulkemaan negatiivisia tunteita. sysäsin kaiken maton alle ja jatkoin elämää. Ei ihme, että kävi miten kävi. Olen nyt opetellut ihan uudella tavalla itseni hyväksymistä sellaisena kuin olen. Opettelen rakastamaan itseäni aivan uudella tavalla ja mun olo on mahtava. Mä elän NYT JA TÄSSÄ. En elä enää viikonloppuja ja lomia varten. Rakastan jokaista päivää, jonka elän ja haluan että tekin voitte näin hyvin. Haluan esimerkilläni antaa teille vinkkejä ja jos yksikin lamppu syttyy siellä ruudun toisella puolella, olen ikionnellinen.

Nyt pikku kotiläksynä. ;) 10 minuuttia hiljaa silmät kiinni heti kun se on sinulle mahdollista. Ilman puhelinta! ;)

-Ilona-

sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

FITLINE 1,5 kk elämässä



Heido! Ennen kuin kerron syvällisemmin kokemuksiani Fitlinesta, avaan nyt hieman viime vuoden loppua. Marraskuun loppupuolella 2018 jäin pois työelämästä pariksi kuukaudeksi. Minulla oli aivan kamala olo. Olin masentunut, uneton ja ahdistunut. Ahdistus tuli aaltoina  pikkuhiljaa lisääntyen niin että kohta olin yhtä isoa ahdistusmöykkyä. Nukuin todella huonosti, söin huonosti, töissä oli vaikeaa. En pystynyt suojautumaan asioilta mitkä ovat päivittäisiä päihde-ja mielenterveystyössä ja se lisäsi syöksykierrettä entisestään.  Olen aina ollut hyvin herkkä ja intuitiivinen. Tunnen ihmisten energian ja varsinkin negatiiviset tunteet vahvasti. Osaltaan siksi olen niin hyvä työssäni. Erityisherkkyys on huippu ominaisuus tällaisessa työssä, mutta kuormittuneena siitä tulee todellinen ongelma. Niin minulle kävi.

Töistä olin poissa kaksi kuukautta. Palasin takaisin töihin helmikuun alussa 2019. Viime vuosi oli kokonaisuudessaan niin raskas, että tuntuu kuin olisin tällä hetkellä aivan eri ihminen. Kävin pohjalla. Todella pohjalla. Kaikesta  paskasta huolimatta  minä selvisin ja tämä kokemus itsessään oli jotain vallan voimaannuttavaa ja puhdistavaa.  Tunnen olevani taas elossa! <3


FITLINE

Olen aina ollut hyvin skeptinen kyseisten tuotteiden suhteen. Ihan ensimmäistä kertaa kuullessani tuotteista ajattelin;"Huijausta"  "Kalliita vitamiineja purkissa".  Kesästä 2018 asti olen nähnyt erään ihmisen muutoksen hänen käyttäessään kyseisiä vitamiineja. Hänen hyvä fiilis ja positiiviset kokemukset tuotteista oli se "juttu", joka toi minua yhä vain lähemmäs ja lähemmäs päätöstä kokeilla.

Tämän vuoden puolella tammikuussa olin vielä sairausomalla. Söin aika huonosti (ravintoköyhästi), enkä mielestäni voinut mitenkään super hyvin. Minulle suositeltiin mielialalääkkeitä useampaan otteeseen, mutta lääkitys ei ole minulle se tie. Ajattelin, että ihan hyvin voin kokeilla, en menetä siinä mitään. Sitäpaitsi Fitlinella on kuukauden rahat takaisin-takuu. Eli jos toteaa kuukauden sisään tuotteiden olevan perseestä, saat rahasi takaisin tuotteet palauttamalla. Tuo tieto madalsi omaa kynnystäni kokeilla Fitline-tuotteita. Tähän vielä huomautuksena ettei kukaan ymmärrä väärin. Vitamiinit eivät ole lääkkeiden korvike IKINÄ. Joskus on täysin perusteltua käyttää masennuslääkkeitä ja joillekin se on merkittävä askel parempaan vointiin ja toimintakykyyn. Minä en itse kokenut olevani siinä tilanteessa, että lääkitystä tarvitsisin ja siksi en niitä lähtenyt käyttämään.

Noni. Kokeilu lähti käyntiin. Aamuisin sekoittelen aamujuoman ja iltaisin "iltajuoman". Simppeliä. Kuten olen jo todennut, olin hiton skeptinen. Pikkasen jopa hävetti, että tämän koulutuksen omaava ihminen turvautuu tällaiseen "huuhaahan" :D Nyt joudun vetämään omat epäilykseni ja sanani takaisin.

Heti ensimmäisinä päivinä huomasin aamujuoman piristävän vaikutuksen ja syy miksi olen niin inlööv on iltajuoma.  Iltajuoma on aivan mahtava. Mieletön. Se rauhoittaa, rentouttaa ja laskee kierroksia. Minun ikuinen ongelma on ollut "iltakierrokset". Välillä kroppa vaan käy kierroksilla ja se vaikuttaa minulla hyvin vahvasti uniin. Olen kokeillut vaikka ja mitä juttua iltaisin, mutta sellaista varmaa tapaa rauhoittua en ole löytänyt. Ennen kuin nyt. Ja nyt siellä joku miettii sanaa "lumevaikutus" :)) Hahaa.. Totta.. Lumevaikutus on todellinen juttu, mutta minä uskallan väittää että tässä tapauksessa sen vaikutus on minimaalinen. Itse nimittäin lähdin tähän hommaan niiiiiiin skeptisesti ajatuksella: "eihän koulutettu ravintovalmentaja voi tällaista tehdä. Voitte vaan kuvitella kuinka olen täällä huuli pyöreenä tällä hetkellä. Voin nimittäin todella hyvin. Puolentoista kuukauden aikana minun ihoni laatu on parantunut. Pintakuivuus hävinnyt. Olen saanut enemmän energiaa, en ole väsynyt. Alakuloisuus on poissa ja voin kokonaisvaltaisesti paremmin. Vatsa toimii ja sokerinhimo on vähentynyt.   Tietysti tähän olotilaan on vaikuttanut muutkin toimenpiteet elämässäni, mutta vitamiinit ovat selkeästi buustanneet vointiani vieläkin parempaan suuntaan.



Tiedättekö mikä on uskomattomin juttu? Minun vyötäröni on alkanut kaventumaan. :P Syön edelleen kamalat määrät herkkuja, hamppareita yms.yms. ja saakelin vyötärö on kaventumaan päin. mikään vitamiinihan ei tee itsessään tätä. Luulen että se johtuu siitä että nukun paremmin. Vyötärörasvalla ja Kortisolillahan on selkeä yhteys. Veikkaan, että omat stressitasot ovat laskeneet ja se on vaikuttanut keskivartaloon. Toki liikun myös paljon ja teen asiat nyt oikein. Aika siistiä! :)))

Oikein mahtavaa sunnuntaita. Pysykäähän kuulolla. Lisää tulossa! ;)

-Ilona-








sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Kuinka tulla onnellisemmaksi


Heips! Eteeni tupsahti mahdollisuus osallistua ilmaiseen Webinaariin aiheena: Kuinka tulla onnellisemmaksi. Tulevassa tekstissä lainaan asioita kyseisestä webinaarista lisäten tekstiin myös omaa juttua sillä oman menneisyyteni vuoksi aihe on erittäin lähellä sydäntäni. Webinaarin piti Inna Tihl.

Kukapa meistä ei haluaisi olla onnellinen. Olen huomannut, että tosi moni sanoo haluavansa olla onnellinen ja sitten kun kysyy mitä sinulle merkitsee sana onnellisuus, vastaukset jäävät ympäripyöreälle tasolle tai  lauseeseen "ku mä vaan haluan olla onnellinen".  Inna Tihl kiteytti minun mielestäni loistavasti onnen perimmäisen tarkoituksen:

Onnellisuus on läpitunkeva kokemus siitä, että elämä on hyvää!

Jokaisella meistä on oikeus olla onnellinen. Sinulla on lupa olla terveesti itsekäs ja tavoitella sateenkaren päässä olevaa  aarrearkkua kuitenkin muistaen ettei kukaan voi olla ylitsepursuavan onnellinen 24/7. Elämässä on vastoinkäymisiä. Ylä-ja alamäkiä. Se on ELÄMÄÄ. 

Omassa elämässä olen huomannut tällä hetkellä tärkeimmäksi asiaksi arvojen mukaan elämisen. Siksi kehottaisinkin kaikki lukijoita välillä pohtimaan omaa arvomaailmaansa ja sitä elääkö todella niiden mukaan. Arvovinouma vaikuttaa merkittävästi päivittäiseen jaksamiseen ja hyvinvointiin. Sinun täytyy keskittyä asioihin mitkä tuovat elämään merkitystä.

Inna Tihlin webinaarissa tuli ilmi minun mielestäni todella hyvä kahdeksan kohdan listaus siitä miten omien aivojen kielteinen vinouma estää sinua olemasta onnellinen ja ne ovat:

1. Negatiivisiin asioihin keskittyminen
   -kaikki mikä tukee sitä, että unelman totuttaminen epäonnistuu
   - Se mikä tässä hetkessä on huonosti

2. Negatiivisten asioiden "etsiminen"
3. Negatiivisiin asioihin ylireagiminen (NIIN MINÄ) ja positiivisiin alireagoiminen
   - mahdollisuuksien aliarviointi
4. Synnyttää paljon negatiivisia tunteita
5. Negatiivisten asioiden muistaminen ja positiivisten ohittaminen
6. Pelko
7. Aiheuttaa paljon stressiä
8. Synnyttää uskomuksia ja jopa luonteenpiirteitä

Kuulostaako tutulta? Minulla ainakin. Älä vaivu kuitenkaan epätoivoon. Aivoja on mahdollista jumpata pois ainaisesta negatiivisuudesta. Sinulle on muokkautunut tietty tapahtumaketju aivoissasi kun kohtaat vaikean asian ja tämän "oravanpyörän"muokkaaminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. 

Ensialkuun sanoisin vinkiksi, että poista negatiiviset ihmiset elämästäsi. Sillä vaikka kuinka jumppaisit aivojasi, niin näiden energiasyöppöjen vuoksi et välttämättä edisty lainkaan, pahimmassa tapauksessa otat takapakkia. Negatiiviset ihmiset ylläpitävät aivojen kielteistä vinoumaa. Aseta itsesi ykköseksi!! Jos et pysty poistamaan tällaista ihmistä, niin opettele rakentamaan ympärillesi näkymätön suojamuuri. Oma suojamuurini on vielä tekoasteella. Tarvitsen lisää paksuutta siihen. ;)

Kuinka sitten kielteistä vinoumaa vastaan taistellaan? Simppelisti. Kun sinulle tulee positiivinen kokemus, tiedosta se. "Makustele" hyvää fiilistä, syvennä sitä ja sisäistä se. Ole tietoisesti läsnä tilanteessa ja paina mieleesi kaikki positiiviset tuntemukset. HUOM! Myös keholliset! Lupaan,että auttaa ja pikkuhiljaa saatat huomata pientä muutosta ajattelutavassasi. Kärsivällisyyttä! ;)

Toinen loistava vinkki on kiitollisuuspäiväkirjan pitäminen. Kirjaa iltaisin kolme positiivista asiaa päivässä ylös. Asioiden ei tarvitse olla mitään isoja , vaan juuri sellaisia mitkä herättävät sinussa positiivisen tuntemuksen esimerkiksi minulla ISO ärräkahvi kermalla auringonpaisteessa! :D

Jos sinulla on vinkkejä onnellisuuden metsästämiseen, niin pistäpä tulemaan. 

Ihanaa päivää ja kiitos Innalle!:)  Lahdessa paistaa aurinko!

-Ilona-


sunnuntai 24. helmikuuta 2019

Blogi on taas avattu!



Jepsistä rallaa! Blogihiljaisuus on tullut päätökseensä. :)))  Jos olet ensimmäistä kertaa sivuillani, niin käyhän tsekkaamassa vähän vanhoja juttuja. Jossain vaiheessa tulen hieman öh sensuroimaan jotain vain van sen takia etten kestä vanhaa itseäni eli jos haluat nähdä noloimmat tekstit, kannattaa lukea ne hetikohta .;)

Löydät minut instasta @ilonamantyniemi

-Ilona-

maanantai 14. toukokuuta 2018

Kannattaako pika(tappo)dieetit?


Lyhyt ja ytimekäs vastaus EI kannata.

Mietipäs nyt uudestaan. Oletetaan, että olet luonnollisen (eli ei täysin viturallaan olevan) nälänhallinnan omaava yksilö. Kannattaa pitää mielessä, että suuret kalorivajeet lähtevät helposti sekoittamaan yksilön omaa nälänhallintasysteemiä eli mm. leptiini-ja greliini-hormonit menee vinksalleen aika helposti. Rautalangasta vääntäen ja lyhyesti kerrottuna tämä tarkoittaa sitä, että sulla on nälkä, vaikka keho ei tarvitsisikaan ruokaa. Näiden kahden hormonien epätasapaino on osalla ihmisistä syy jatkuvaan painonnousuun (näin kärjistäen). Toki taustalla vaikuttavat lukemattomat asiat, mutta pari näistä mainittakoon. 😊

Vituillaan olevasta nälänhallinnasta, voin käyttää itseäni esimerkkinä. Minun nälänhallinta oli huonossa jamassa enemmän ja vähemmän viime syksyyn asti. Siis oikeasti, mä en edes liioittele. Voin kertoa syöneeni yhteen aikaan ennen kisadieettiä päivässä 3500 kcl ja mulla oli jatkuvasti nälkä. :O Tähän päälle vielä yksi päivä viikossa överipossuttelut! Siis miettikää mun päiväkaloreita! O____o Tuudittauduin valheeseen lihaksen kasvamisesta, :D Joka kyllä osoittautui aikalailla vääräksi tuossa vuosi sitten. :D  Ei ollut lihasta kaikki paino minkä keräsin itseeni offilla. 😊
 
 

Elikäs et siis halua sekoittaa nälkää sääteleviä hormoneja. Toinen hyvä näkökulma on puhtaasti psyyke. Aika raskasta elää elämäänsä överi isoilla kalorivajeilla, kärsiä heikotuksesta ja nälästä ja syödä tylsää ruokaa. Mieli jaksaa tätä ”pakkopullaa” jonkin aikaa, mutta valitettavasti tutkimukset osoittavat sen, että jossain vaiheessa napsahtaa. Jatkuvat kieltäymykset vaan käyvät psyykkeelle liian raskaaksi. Puhumattakaan siitä, että sun keho alkaa huutaa ruokaa..  Keho on fiksu kapistus. Se alkaa pistämään vastaan hyvin helposti  ja mitä radikaalimpia otteita SINÄ käytät, keho iskee takaisin.. Ja valitettavasti tätä taistelua et SINÄ voita.

Samaan (itseasiassa parempaan) lopputulokseen pääset kun varaat projektiin hieman enemmän aikaa. Anteeksi nyt vaan tämä klisee, mutta et sinä saa pois sitä heti minkä olet kerännyt itseesi pitemmällä ajalla. Mieti voit käytännössä syödä ihan mitä haluat. Eikö olekin uskomatonta. 😊

Helpompi keino on pyrkiä syömään perus terveellisesti. Oikeasti jo sokerin ja alkon poisjättäminen tekee ihmeitä. Syöminen on nykyään kuin uskonto ja siitä on tehty ihan älyttömän vaikeaa. Oikeasti kyllä sitä kunnossa pysyy kivemmallakin tavalla. 😉
Lämpimiä kesäpäiviä toivottelee Iltsu
 

 
 


 


 

 


sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Miltä tuntuu olla omassa kehossa just nyt?


Niin miltä tuntuu oma kroppa? Itseasiassa aikasta hyvältä (tähän kuuluisi sydän emoji). Paino stabiloitui loppusyksystä, mikä varmasti auttoi asiaa koska silloin oli helpompi taistella omaa päätä vastaan. Nähkääs päässäni asuva pieni "fitnesspiru" huuteli välillä kaikennäköistä kakkaa johon huonoina päivinä meinasin uskoa. Onneksi en uskonut.

Isoin muutos tapahtui kesällä 2018 kun pakotin itseni luopumaan hetkeksi kaikesta kontrollista liittyen ruokaan. Lopetin ruokien punnitsemisen, aloin syömään ihan mitä mieli teki. Tavallaan sysäsin myös oman ammattiosaamiseni taka-alalle, jotta pystyin työntämään suuhuni kaiken sen shaiban mitä halusin. En piitannut tippaakaan makroista, mikroista, protskuista, hiilareista, rasvoista,ruoka-ajoista  yms. Vedin karkkia,suklaata,kebua,hamppareita,pizzaa KAIKKEE ihan milloin vain ja niin paljon kuin halusin. Kuulostaa HC:ltä, mutta mun mieli tarvitsi sitä. Plus keho. Keho ja aivot olivat molemmat aliravittuja ja tuollainen hetkellinen ruokaorgia-elämäntapa pelasti mut. :)) Todellinen oman ammattiosaamisen riemuvoitto, eiks ni?!  :D

Toinen iso muutos tapahtui itseasiassa aika vasta. Syksyllä jo luovuin totutusta treenityylistä eli esim.selkä/haba samaan aikaan ja aloin treenaamaan silleen ku just silloin (kyseisenä päivänä) tuntui kehossa. Eli jos jalat oli rikki, niin en treenannut jalkoja vaan vaihdoin lennosta siihen mikä tuntui hyvältä. Aloin harrastamaan muuta liikuntaa salin ohessa kuten hiihtoa ja luistelua, mikä tuntui ihan saakelin mageelta.Huom! Fitness-Ilona ei paljoa ylimääräisiä aerobisia tehnyt, koska se vaikutti negatiivisesti kehitykseen. :D Siis hei oikeesti nyt jälkikäteen mietittynä KUIN SEKAISIN VOI IHMINEN OLLA? :))

Niiiiiiinn mun keho. Tykkään. Arvostan. Läskiä on tullut, mutta niin sitä saa tullakin. Ja hei nyt kun paino stabiloitui tähän tiettyyn lukemaan, saan syödä oikeesti vaikka ja mitä eikä se liiku minnekään. Mikäs sen hienompaa.   Kaikenkaikkiaan rakkaus omaa kehoa kohtaan on lisääntynyt huikean paljon. <3 Haluan elää pitkän ja terveen elämän. ainahan se ei ole mahdollista, vaikka kuin OPTIMOISI kaikki elämän osa-alueet ;)

 Palaillaan!




-Iltsu-